هر نوع آگهی و تبلیغی که خارج از پیرامون اینترنت منتشر شود را بازاریابی آفلاین مینامند. این نوع بازاریابی کاملاً مثل با بازاریابی سنتی است که قبل از روی شغل آمدن آنلاین مارکتینگ باره استفاده کسبوکارها قرار میگرفت. این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مردم، نیازی به اینترنت ندارد.
از جمله مزایای بازایابی آفلاین، میتوان به روشهای تبلیغاتی زیاد متنوع آن اشاره کرد که از طریق آنهای میتوانید بدون نیاز به رایانه یا اینترنت به مخاطبان دسترسی داشته باشید. به کارگیری تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردها، آگهیهای کاغذی و … از دسته روشهای متنوع بازاریابی آفلاین هستند. البته این گونه تبلیغات سنتی، برخلاف بعضی روشهای آنلاین که منجر به خرید فوری میشوند، فقط برای جلب پروا مشتریان نهفته است. از جمله معایب این روش، میتوان به هزینهبر و زمانبر بودن، احتیاج به حضور و تکاپو فیزیکی کارمندان در حین اجرا و نداشتن قابلیت اندازهگیری و تعقیب کردن (track) تبلیغات اشاره کرد. در حالی که با به کارگیری روشهای دیجیتال مارکتینگ، میتوان از طریق پیگیری کردن نتایج و بهینهسازی آنها، از تاثیرگذار بودن تبلیغات و هزینههای انجام شده در گذرگاه تبلیغات، اطمینان حاصل کرد.
بازاریابی آفلاین نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟
امروزه، با روی کار آمدن بازاریابی آنلاین، طریق به کارگیری بازاریابی آفلاین نیز تغییرات چشمگیری کرده است. بازاریابی آفلاین مثل ماضی باره پیشباز قرار نمیگیرد. این بازاریابی، به نوعی در رقابت با رسانههای آنلاین هستند و یا تکمیلکننده آنها محسوب میشوند. در موعد گذشته، تنها گذرگاه تبلیغات، به کارگیری شیوههای سنتی مرسوم مانند چاپ آگهی در روزنامهها، مجلات، بروشورها، خبرنامهها، به کارگیری کارتهای ویزیت، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات در سمینارها، رخدادها و … بود. در واقع، کسبوکارها برای ارتقا کسبوکار خود ناچار به استفاده از استراتژی آفلاین بودند.
بازاریابی آفلاین
با پیدایش اینترنت، اشاعه رسانهها، پیشرفت دستگاههای دیجیتال و تغییر علایق مخاطبان، استراتژیهای بازاریابی آفلاین نیز تغییر کرد. علی رغم گذشته، این روشها امروزه یک نقش فرعی را در بازاریابی ایفا میکنند. ابزارهای آفلاین با هدایت ملت به سمت رسانههای دیجیتال، نظیر شبکهها اجتماعی، وبسایتها و اپلیکیشنها، تکمیلکننده و تقویتکننده روشهای بازاریابی آنلاین محسوب میشوند. در واقع، حضور آنلاین شما باید در بازاریابی آفلاین شما منعکس شود. به عنوان مثال، اگر منظور توزیع برگههای کاغذی یا پخش اعلان تلویزیونی دارید، حتماً آدرس وبسایت یا اپلیکیشن خود را در آن بیان کنید.
به طور کلی، با تلفیق بازاریابی آنلاین و آفلاین میتوان نتایج شگفتانگیزی از تبلیغات خود گرفت و فایده برآمده از تبلیغات را چند برابر کرد.
دانلود رایگان کتاب چگونه یک اپلیکیشن اعتیادآور داشته باشیم؟
چه کسانی از بازاریابی آفلاین بهرهگیری میکنند؟
اغلب شرکتها از بازاریابی آفلاین برای برندسازی و ایجاد سروصدا (create buzz) پیرامون کسبوکار خود استفاده میکنند. استراتژیهای آفلاین توسط شرکتهای مختلف از کسبوکارهای حقیر گرفته الی برندهای بزرگ، قابل اجرا هستند.
کسبوکارهای کوچک میتوانند از روزنامههای محلی و آگهیهای کاغذی برای تبلیغات خویش استفاده کنند.
بیلبوردها، آگهیهای تلویزیونی و رادیویی برای کسبوکارهای کمابیش ابهت که میخواهند به مشتریان خفته در شهرهای بزرگ (metropolitan) دسترسی داشته باشند، گزینههای مناسبی محسوب میشوند. بازاریابی آفلاین منجربه افزایش اعتبار آنها در سطح شهر میشود.
شرکتهای ملی و بینالمللی سرشناس با برند منحصربهفرد خرج زیاد زیادی را در جهت برند سازی (brand awareness)، صرف تبلیغات میکنند. تواتر تبلیغات این نوع شرکتها بسیار بالا است به نوع ای که آگهیهای آنها همواره در فضاهای مختلف تبلیغاتی شهر، کشو یا عالم به چشم میخورد.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بیشتر بشناسید.
بازاریابی آفلاین برای اپ مارکتینگ
هیچ شکی نیست که بازاریابی مجانی (ASO) و بازاریابی آنلاین اپلیکیشن از موثرترین روشهای جذب کاربر محسوب میشود، اما بازاریابی آفلاین نیز در برخی مواقع میتواند برای اپلیکیشنها مفید باشد. قطعاً، این شیوه برای همه اپلیکیشنها موثر واقع نمیشود. روشهای بازاریابی آفلاین برای اپلیکیشنهایی که تحت کارایی تبلیغات محلی هستند، مفید خواهد بود. این روشها، دربرگیرنده موارد ذیل میشود. ۴ مورد اول، جزء روشهای نسبتاً ارزان در بازاریابی آفلاین محسوب میشود.
۱- شرکت در رویدادهای مهم
رویدادهای محلی همانند همایشها، نمایشگاهها، افتتاحیهها و … از موثرترین راهها برای دسترسی به جمعیت زیادی از مخاطبان است. چنانچه از این روش به درستی کاربرد کنید، هزینه و سررسید زیادی صرف نمیشود. گزینههایی که برای این رویدادها مطرح میشود، دربرگیرنده موارد پایین است:
برگزاری جشن برای انتشار اپلیکیشن (Launch Party)
در صورتی که هنوز اپلیکیشن خویش را منتشر نکردهاید، برگزاری یک مهمانی قبل از انتشار اپ، مایه جلب توجه ملت و مشتاقتر شدن آنها نسبت به اپلیکیشن میشود. حتی اگر اپلیکیشن خویش را منتشر کردهاید، میتوانید برای برگزاری جشن، بهانهای پیدا کنید. برای برگزاری چنین جشنهایی نیازی نیست هزینه زیادی صرف شود یا به شکل پیچیدهای برگزار شود. رزرو یک رستوران محلی نیز برای این پیشه کفایت میکند. البته بسته به میزان بودجه شما، اینگونه جشنها میتواند به شکل مجللتری نیز برگزار شود. افرادی را در این جشنها دعوت کنید که به ارتقای اپلیکیشن شما از طریق بازاریابی دهان به دهان یا WOM کمک میکنند. همچنین، میتوانید از کسان تاثیرگذار یا اینفلوئنسر ها در جامعه، مشابه هنرمندان، ورزشکاران، اینفلوئنسرها و … برای کمپانی در این جشنها دعوت به عمل آورید.
تبلیغات در رویدادهای مهم (Promote at Events)
بازاریابی آفلاین
در اتفاقات و همایشهای مهم، کمپانی کرده و یک غرفه تبلیغاتی برای اپلیکیشن خویش خریداری کنید. در صورتی که همایشها فضای تبلیغاتی در نظر گرفته نباشند، میتوانید سرمایه گذار برگزاری آن کنگره شوید. برای این کار، ابتدا آن رویداد را بررسی کنید و در صورتی که تبلیغ در فضای آن همایش در ارتقای اپلیکیشن شما موثر است و منجر به دسترسی به مخاطبان هدف شما میشود، برای سرمایه گذار شدن اقدام کنید. به عنوان مثال، چنانچه یک اپلیکیشن حملونقلی مثل اسنپ، تپسی، الوپیک و … دارید، شرکت در همایشهای مربوط به حملونقل، رسانههای دیجیتال و … کارساز خواهد بود.
ایجاد یک تیشرت بامزه و پیوسته به اپلیکیشن گرد از راههایی است که میتوان دیگر ملت را نسبت به اپلیکیشن خود آگاه کنید. اثناء طراحی این تیشرتها، به جای پروا به جنبه تبلیغاتی آن، جنبه زیبایی و جذابیت آن را بیشتر در عقیده داشته باشید لغایت مردم به جای دور انداختن آنها، مایل به پوشیدن آنها باشند. همچنین، آیکونها و عکس ها به پیشه اسیر شده در طراحی تیشرت به گونهای باشند که کسان را نسبت به تیشرت و اپلیکیشن شما کنجکاو کنند. قرار دادن این تیشرتها در برگزیدن کسان مناسب باعث میشود که اپلیکیشن شما از طریق بازاریابی دهان به دهان word of mouth توسعه پیدا کند. این تیشرتها را میتوان در همایشهایی که در آنها غرفه دارید یا اسپانسر آن هستید، بین شرکتکنندگان پخش کنید. دو وبسایت snorgtees.com و zazzle.com میتواند به شما در ایدهپردازی برای چاپ تیشرتها کمک شایانی کند.
همچنین، تبلیغات در رویدادهای مهم ورزشی نیز یکتا از روشهای تبلیغات آفلاین به حساب میآید. نمایش تبلیغات در گوشه ها-کناره ها زمینهای فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی و … اثناء برگزاری مسابقات پر بازدید منجر به دیده شدن اسم برند اپلیکیشن شما خواهد شد.
اسپانسر تیمهای ورزشی
سرمایه گذار شدن برای تیمهای ورزشی محبوب که در معرض دید افراد زیادی از جامعه هستند، از روشهای تبلیغات آفلاین محسوب میشود که منجر به آشنایی مردم با اپلیکیشن و برند شما خواهد شد. چنانچه اسپانسر یک تیم ورزشی هستید، چاپ و طراحی لباس بازیکنان با در نظر دریافت نام برند یا اپلیکیشن خود بر روی آنها گرد از کارهایی است که مورد بهرهگیری برخی اپلیکیشنها قرار میگیرد. به عنوان مثال، اپلیکیشن اسنپ که سرمایه گذار تیم فوتبال سپاهان است، از این روش کاربرد میکند.
۲- کارت ویزیت (Business Cards)
بازاریابی آفلاین
چنین کارتهایی برای هر کسبوکاری از جمله اپلیکیشنهای موبایل ضروری است. این کارتها برای جلسات و رویدادهای مختلف به کار میآیند. این کارتها باعث ماندگاری اپلیکیشن شما در ذهن مخاطب شده و به پیدا کردن اطلاعات، آدرس و نام ریزبین اپلیکیشن شما در صفحات جستجو کمک میکند.
اغلب شرکتها بعد از طراحی کارت ویزیت خود، آن را در وبسایتهای مربوطه آپلود میکنند و پس از چند روز و به راحتی کارت خویش را اخذ میکنند. چنانچه وقت کافی برای طراحی کارت ندارید، میتوانید از الگوهای موجود در برخی وبسایتهای طراحی بهرهگیری کنید و کارت خود را به صورت آنلاین طراحی کنید.
برخی از این وبسایتهای طراحی کارت ویزیت خارجی همانند Vistaprint.com، رایگان هستند، ولی در ازای ارائه مجانی خدمات، یک اعلان کوچک پشت کارت قرار میدهند که از طریق پرداخت هزینهای اندک، آن اعلان حذف میشود. برای طراحی زیباتر و با کیفیتتر، وبسایتهایی همانند Moo.com، وجود دارد، اما بیچارگی به صرف خرج اکثریت میباشد. همچنین، وبسایت DeGraeve.com، از اولین وبسایتهای طراحی آنلاین است که بسیار کاربرپسند میباشد و امکان طراحی کارت ویزیت را در کمر بستن شما پیمان میدهد. از سایر منابع جالب برای طراحی کارت ویزیت، وبسایت Jukebox.com میباشد که از تنوع و کاربری بسیار احسان برخوردار است. اگر به تعقیب ایدههای جالب و حرفهای هستید، وبسایت psprint.com، بهترین گزینه برای طراحی کارت ویزیت و دانلود با کیفیت بالا است.
در مملکت ما نیز بعضی آژانسهای تبلیغاتی، علاوه بر طراحی بیلبورد، وبسایت، کاتالوگ، بروشور و …، کارت ویزیت هم طراحی میکنند. وبسایتهای ایرانی نیز برای طراحی آنلاین کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، استند و … هستی دارند. احد از وبسایتهای ایرانی، www.chapagha.com است که علاوه بر طراحی رایگان، یک قسمت تحت عنوان راهنمای طراحی آنلاین و طراحی مجانی توسط طراح نیز در آن هستی دارد.
۳- بارکد رمزینه یا QR Code
بازاریابی آفلاین
این کدها شدنی است تاثیر به سزایی در بازاریابی نداشته باشند، ولی پژوهش ها بازپسین پرتو داده است که این تکنولوژی کم کم در بین کاربران گسترش پیدا کرده است. زمانی که این کدها توسط گوشیهای هوشمند اسکن میشوند، بر اساس آنچه شما برای آن تعریف کردهاید، میتوانند کاربر را به صفحه دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی، اپ استور یا کافه بازار هدایت کنند. برپایی این کدها بسیار ساده است. بس است به احد از وبسایتهای برپایی QR Code مراجعه کنید و با وارد کردن نام اپلیکیشن و صفحه فرود، کد خویش را فقط در چند دقیقه دانلود کنید. به منظور تاثیرگذاری بیشتر این بارکدها، میتوانید آنها را به شکل مد نظر یا متناسب با برند اپلیکیشن خویش طراحی کنید.
این بارکدها میتواند بر روی کارت ویزیت، کاتالوگ، تبلیغات محیطی و حتی تیشرتهای چاپ شده شما نیز پیمان گیرند. بسیاری از اپلیکیشنهای ایرانی نظیر لوتوس سل، ماندن ۲۴، ملکانا و … از این طریق کاربرد میکنند. نکته قابل پروا این است که QR Code را میتوان با Google Analytics تعقیب کرد.
۴- توزیع برگههای پرینت شده(Flyers)
بازاریابی آفلاین
این طریق تنها در برخی مواقع میتواند موثر واقع شود. در صورتی که این برگههای به دست مخاطبان هدف شما برسد، مقرون به صرفه و موثر خواهد بود، در غیر این صورت منجر به هدر رفتن بودجه شما میشود. هرچه تارگتینگ بهتری انجام دهید، تبلیغات شما موثرتر خواهد بود. پخش این برگهها در نمایشگاهها و رویدادهای مرتبط با جستار اپلیکیشن شما، توصیه مناسبی برای این پیشه است. این برگهها باید دربردارنده توضیحات کم درباره استعمال اپلیکیشن، آیکون، اسم اپلیکیشن و صفحات جستجوی آن باشد.
۵- تلویزیون
بازاریابی آفلاین
گاهی اوقات، به کارگیری رسانههای سنتی مشابه رادیو، تلویزیون و روزنامههای محلی ممکن است به محبوبیت و ارتقای اپلیکیشن شما کمک کند. یومیه افراد زیادی به تماشای تلویزیون مشغول هستند. هنگام تماشای تلویزیون، موبایل کسان نیز کنارشان است یا اغلب در حال استفاده از موبایل خویش هستند. شما به عنوان یک توسعهدهنده و در چهره در کمر بستن داشتن بودجه کافی، میتوانید از این فرصت بهرهگیری کرده و از طریق آگهیهای تبلیغاتی به ارتقای اپلیکیشن خویش در تلویزیون بپردازید. آگهیهای تلویزیونی، با در اختیار داشتن نیرو تصویرسازی فوقالعاده، تلفیق موسیقی و جذابیتهای بصری همانند ویدئو یا انیمیشن، نظاره گر را به دانلود اپلیکیشن دلگرمی میکند. نام و آیکون اپلیکیشن باید در آگهی کاملاً مشهود باشد تا در ذهن نظاره گر ماندگار شود. همچنین، صفحاتی که افراد میتوانند اپلیکیشن را دانلود کنند نیز باید در آگهی درج شود.
برای دریافت مشاوره رایگان با شرکت آوش تک در ارتباط باشید.
راه سایر استفاده از تلویزیون برای تبلیغ اپلیکیشن، در برنامههای محتوایی مرتبط با تکنولوژی است که در آن به معرفی فناورهایها، بازیها، اپلیکیشنها و ابزارهای مختلف میپردازند. نمایش و شناسایی اپلیکیشن شما در این برنامهها، علاوه بر جنبه محتوایی برای برنامه، جنبه تبلیغاتی برای شما خواهد داشت و میتواند پروا کسان علاقهمند را جلب کند.
ایراد بسیاری بزرگ این گونه تبلیغات، خرج بسیار بالای آن است. به علت بالا بودن خرج آگهیهای تلویزیونی، فقط برندهای بزرگ قادر به انجام تبلیغات در تلویزیون هستند.
۶- تبلیغات محیطی
بازاریابی آفلاین
تبلیغات محیطی، به شکلهای مختلفی اجرا میشوند. بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی پلهای رهگذر پیاده و پلهای سواره رو، استندهای تبلیغاتی، لایتباکسها، تبلیغات برروی بدنه اتوبوسها ، فضاهای تبلیغاتی ایستگاههای مترو، بنرها و استرابوردهای تبلیغاتی تمامی ابزارهای قدرتمندی برای رساندن پیام های تبلیغاتی هستند.
استفاده از بیلبورهای تبلیغاتی از زمانهای گذشته باره استفاد بسیاری از کسبوکارهای کبیر بوده است. بیلبوردها معمولاً در تقاطعات، میدانها، بزرگرارهها و مسیرهای پر تردد قرار دارند. برای اینکه این بیلبوردها بتواند توجه ملت را به خود جلب کند، باید از حالت کلیشهای بیرون شوند. بنابراین، باید در طراحی بیلبوردها، از خلاقیت و جذابیتهای بصری بهرهگیری کرد. محتوا، رنگبندی، فونت، اندازه و نورپردازی مناسب در بیلبوردها از عوامل کامیابی این گونه تبلیغات به حساب میآید. تعرفه به کارگیری تبلیغات محیطی بسیار بسیار است و با توجه به چشم وهمچشمی شدید شرکتهای کبیر در این زمینه، قیمتها روز به روز در حال افزایش است. به انگیزه قیمت بسیار زیاد، این شیوه فقط برای برندهای بزرگ که بودجه کلانی در پسندیدن دارند، مناسب میباشد. اسنپ، تپسی، دیجیکالا، بامیلو و شیپور از آنگونه اپلیکیشنهای ایرانی هستند که از روشهای مختلف تبلیغات محیطی برای ارتقای اپلیکیشن خود بهرهگیری میکنند.
دقت داشته باشید که برای تبلیغ اپلیکیشن خویش با به کارگیری ابزارهای محیطی، همواره نام و آیکون اپلیکیشن و در ضمن صفحات دسترسی به اپ را در محتوای بیلبوردها و بنرها در نظر بگیرید.